Bántalmazó kapcsolat - a kiút lehetőségei
Léleksziget logo - önismeret, önfejlesztés, önmegvalósítás, belső gyermek, lelki egészség, önismereti tréning

Bántalmazó kapcsolat – a kiút lehetőségei

Amikor megalázva, becsapva és testileg – lelkileg kihasználva érzed magad a párkapcsolatodban, akkor bántalmazó kapcsolat égisze alatt élsz. Igényed arra, hogy elfogadásban, tiszteletben és biztonságban légy a társad mellett, mind jogosak.

 

Járnak neked az öröm, a lelkesedés és a boldogság érzései, jár neked az, hogy tiszteljenek, elfogadjanak, szeressenek és becsüljenek. Ha bántalmazó kapcsolat áldozata vagy, akkor is tudd, hogy Te vagy a legszeretetreméltóbb és legtökéletesebb lény a Földön, aki valaha is erre a Földre teremtődött. Tudd azt is, hogy senki nem várja el tőled, hogy olyan élethelyzetben legyél nap mint nap, amiben folyamatos megaláztatás és lelki terror ér. Jogod van bármikor változtatni a helyzeteden, magyarázkodás nélkül! Amikor a lelki épségedről, testi egészségedről és az életed mentéséről van szó, akkor senkinek az égvilágon nem tartozol magyarázattal.

Ha a bántalmazó kapcsolat már testi erőszakká fajul, akkor valóban hidd el azt, amit mindenhol olvashatsz az interneten vagy könyvekben: a másik fél nem fogja abbahagyni. Lehet, hogy megígéri, hogy többet nem fordul elő, de aztán előfordul… Nem érdemes arra várnod, hogy megváltozzon. Hiszen amíg vársz, addig peregnek a napjaid, heteid, éveid, és ezekből minden egyes nappal egyre kevesebb lesz, és sohasem több.

Mitől kerülhet valaki bántalmazó párkapcsolatba?

  • például amikor valaki olyan családi közegben nő fel, amelyből sokkal több hiányérzetet hoz (apasebet, anyasebet), mint pozitív érzelmi forrást,
  • vagy amikor az ellenkező nemű szülővel meg nem oldott érzelmi problémái vannak
  • amikor szülei körében is csak agresszív vagy megalázó konfliktuskezelési módokat látott és tapasztalt,
  • vagy amikor valamely szülő hordoz magában korai, megaláztatásból fakadó és fel nem oldott érzelmi sebeket, ami tudattalanul átszivárog a következő generációba.

Ezek az okok vezethetnek el oda, hogy a bántalmazottban könnyedén kialakul a társfüggőség, az alacsony önértékelés, és értéktelenség érzése.

Ha a változtatást választod

Míg a bántalmazó tetteiért egyedül őt illeti a felelősség, addig a saját gyógyulásodért egyedül Te felelsz. Ezért ha úgy döntesz, hogy változtatsz, akkor először is keress segítséget. Ha úgy ítéled meg, hogy a segítség kérésedet párod újabb megalázással reagálná le, akkor jogod van úgy dönteni, hogy egyelőre nem osztod meg vele ezt az információt. Döntsd el, hogy előbb magadon segítesz, aztán hogy a pároddal mi lesz, azt hagyd későbbre.

Kérj segítséget, úgy sokkal könnyebb!

Keress fel egy segítő szakembert, lehetőleg szakképzett pszichológust, akivel elkezdesz dolgozni az élethelyzeteden, az önértékelésed javulásán. Ez a munka azt jelenti, hogy rendszeresen találkoztok, és lelki-önismereti munkát végzel annak érdekében, hogy ne ismétlődjenek azok a lelki-gondolkodásbeli mintáid, amik engedték, hogy bántalmazott légy. Mielőtt ódzkodnál: a pszichológus nem írhat fel gyógyszereket neked, mert ő nem orvos, hanem bölcsész szakon végzett szakember. Aki a gyógyszereket felírhatja, az a pszichiáter. Őket az orvosi egyetemeken képzik, és ők sem gyógyszereznek be mindenkit, mert ma már számos pszichoterápiás módszert is alkalmaznak.

Ha magánúton mész pszichológushoz, akkor is érdemes körülnézned, mert szakképzettnek csak az számít, aki államilag elismert egyetemen végzett, és diplomával rendelkezik (ha tanúsítványa, certifikátuma stb. van, de pszichológusként tünteti fel magát, akkor annak ne higgy).

Ha nincs rá pénzed, akkor pszichológushoz tb (társadalombiztosítási) alapon is fordulhatsz, ez ügyben a helyi kórház pszichiátriáján kell érdeklődnöd. Kérj időpontot, ha lehet, akkor az ott dolgozó pszichológustól, ha ez nem lehet, akkor pedig a pszichiátertől. Nyugodtan mondd el a helyzetedet, nem fog kiakadni, és kikötheted, hogy nem akarsz gyógyszereket, hanem pszichológusi beszélgetős segítséget, és ebben az esetben pszichológushoz fogsz kerülni.

Attól mert pszichológushoz jársz, még nem vagy beteg! Tévhit az, hogy csak betegek keresnek lelki segítséget. Ma már az a ciki, hogy ha valaki egyedül őrlődik a problémájában, és nem él a segítő beszélgetés vagy más segítség lehetőségével!

Jó, ha van valaki, akihez fordulni tudsz ebben a válságos időszakban, akit felhívhatsz, de mindenesetre támogat az előrejutásban.
A lelki segély szolgálat felhívása is nagyon sokat jelenthet, telefonszámuk: 116-123
A Nane Egyesület honlapján is számos lehetőséget találsz.

Ha testi bántalmazás történt vagy történik, menj el az orvosi ügyeletre, és készíttess látleletet! Még akkor is, ha később úgy döntesz, nem teszel rendőrségi feljelentést. (Ha félsz attól, hogy mit szólnak az ügyeleten vagy szégyen érzeted támadna, akkor gondolj arra, hogy lehet hogy pont ott is van olyan bántalmazott kolléga, aki majd a te tettedből merít erőt.)

Barátok segítsége

Csak azokra a barátaidra hallgass, akik arra buzdítanak, hogy meg tudod oldani a helyzetet, és ösztönöznek, hogy lépj ki a bántalmazó kapcsolatból. Azokat, akik úgy reagálnak az esetedre, hogy “biztosan azért alázott meg, mert megérdemelted” kerüld el messziről, még akkor is, ha évezredes barátság köt össze velük! Nincsen ugyanis egyetlen elfogadható indok sem arra nézve, hogy valaki verbálisan vagy testileg alázza a társát!

További segítségek a bántalmazó kapcsolatból való kilépéshez

Ha a manapság oly divatos családállításra adod a fejed, akkor az még nem elég, ezért dolgozz folyamatosan pszichológussal a lelki sebeiden, kiegészítve esetleg hipnoterápiával (vagy hipnoterápiát alkalmazó pszichológussal), ám ha ezeket párhuzamosan végzed, akkor mindenképpen egyeztesd össze a szakemberekkel, hogy ne okozzon lelki bonyodalmakat benned. Később, ha már túl vagy a krízisen, a megsebzett gyermeki lelked begyógyításával kapcsolatos munka is jelentősen megtámogathat a pozitív változás fenntartásában, hiszen az egyéni lelki fejlődési folyamatban senki nem kerülheti meg, hogy feldolgozza az apjával vagy anyjával kapcsolatos problémáit (csak van akinél rögtön felmerül ez a témakör, míg másoknak évekbe telik). Ráadásul ezzel a későbbiekre megtanulhatod saját érzelmi jóllétedet is karban tartani.

A bántalmazó kapcsolat felbontása

Ha a pároddal való kapcsolatban továbbra sincs tartós pozitív változás, és lelkileg összeszedted magad annyira, hogy bátrabban bele mersz gondolni a párkapcsolatod felbontásába, akkor előbb gondolod végig a lépéseket. Ha úgy ítéled meg, hogy nem vagy biztonságban a párod mellett, akkor nem szükséges beavatnod abba, hogy elhagyni készülsz őt, hiszen a testi épséged múlhat ezen.
Elsőként gondold át, hogy hová tudsz elköltözni. Ha nincs saját otthonod, akkor szóba jöhetnek családtagok, társbérlet vagy jó barátok is. Ha nem túl jó a kapcsolatod a családtagjaiddal, és más lehetőséget nem látsz, akkor is időt tudsz nyerni azzal, ha egy időre befogadnak, és nem feltétlenül kell a nyakukon maradnod, amint összeszedted magad, tovább tudsz lépni.
Ha anyagilag kiszolgáltatott helyzetben vagy, akkor érdemes arra is stratégiát készítened, hogy mit tehetsz az anyagi helyzeted javításáért: ha eddig nem dolgoztál, elvállalhatsz munkát, akár még mielőtt lépnél. Ha eddig sokat költekeztél, akkor visszafoghatod a kiadásaidat, és elkezdhetsz félretenni. Ha ennél súlyosabb a helyzeted, akkor keresd fel a fentebb említett segélyszolgálatokat (Nane, lelki segély telefon). Egy a lényeg: bátran keresd a kiutat és a lehetőségeket, mert azok mindig ott vannak körülötted (és mindenki körül). Ne add fel sem az első, sem a sokadik akadálynak látszó esetnél!

Mi jöhet a bántalmazó kapcsolat után?

Amikor végre felszámolod magad mögött a bántalmazó párkapcsolat lelki megpróbáltatásait, utólag már csodálkozni fogsz azon, hogy hosszú ideig hagytad elhinni önmagadról, hogy értéktelen vagy és hogy csak alárendelt szereped lehet a társad mellett. Amikor rendben van az önértékelésed, és kellő elszántsággal fejleszted önmagad, és lelki egészségedet, akkor viszont többé nem kerülhetsz bántalmazó kapcsolatba, mert idejében észre fogod venni a vészjósló jeleket.

Önsegítő könyvek:

Riekje Boswijk – Hummel: A párkapcsolat forradalma
Dina Mc Millan – De hiszen azt mondja, hogy szeret!
Eva – Maria Zurhorst: Szeresd önmagad és mindegy, kivel élsz (ez utóbbi nem bántalmazó kapcsolatokról szól, de érdemes elolvasni)

Lehetőségeid a változtatásra:

Önismereti tanfolyamok >>


Szólj hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..