Menü Bezárás

Az önmegvalósítás lépései

Az önmegvalósítás lépései

Érezted már, hogy csak egy nagyon kicsi hiányzik a boldogságodhoz, de az a kicsi mégis olyan zavaróan bánt? Nos, az a kicsi az önmegvalósítás, a valódi kiteljesedés hiánya. Nem lesz egyszerű az odavezető út, de cikkünk ad ehhez néhány tanácsot – ezek az önmegvalósítás lépései.

Az önmegvalósítás a piramis csúcsa

Maslow sokat emlegetett piramisa az emberi szükségletek egymásra épülését, azok rendszerét mutatja be. Eszerint a legelső, életben maradáshoz szükséges feltételek a fiziológia igények, mint az étel vagy a lélegzés. Ezt követi a biztonság, majd a szeretet, valahová tartozás érzése és az önbecsülés. Ezek már elegendőek egy többé-kevésbé sikeres élethez, a valódi boldogsághoz és kiegyensúlyozottsághoz azonban elengedhetetlen a piramis csúcsa: az önmegvalósítás.

Az önmegvalósítás lépései

Nehéz hozzákezdeni, gyakran érezheted magad tanácstalannak, hogy mit kell tenned az önmegvalósítás eléréséhez. Az önmegvalósítás lépései között az első, hogy szánj egy kis időt magadra. A kérdés, amire keresed a választ, az az, hogy mi az, amivel most nem vagy elégedett és mi hiányzik az önmegvalósításhoz és ezáltal boldogságodhoz. Így feltéve a kérdést azonban nehéz megtalálni a választ, ezért a következőket javasoljuk: fogj egy tollat és papírt, rakj be egy halk, megnyugtató zenét és gondold végig a következőket.

  1. Mi az, ami boldoggá tesz a munkahelyeden?
  2. Mi az, ami viszont frusztrál?
  3. Gondolj vissza arra, hogy amikor az első munkahelyedről álmodoztál, milyennek képzelted azt el. Talán ez az önmegvalósítás lépései között a legfontosabb. Idézd fel, aztán vesd össze jelenlegi munkáddal.
  4. Írd le a különbségeket, talán pont csak ezek választanak el az önmegvalósítás beteljesülésétől.

Merj változtatni! – Az önmegvalósítás létszükséglet

Az egész csak bátorság kérdése. Az önmegvalósítás lépéseinek ez a legfontosabb pontja – az elhatározás, hogy az a lista ne csak lista maradjon. Az önmegvalósítás lépéseinek utolsó fázisa a tényleges tett. Merj kockáztatni, hiszen a boldogságod a tét! Elképzelhető, hogy egy másik munkahelyre lenne szükséged, ami kielégíti a listádon maradt hiányzó pontokat, de az is lehet, hogy elegendő egy olyan hobbit találnod, melyek megadják mindazt, amit az önmegvalósítás megkövetel.

Egy biztos: a problémás elemek felismerése már önmagában nagy teljesítmény, és tökéletes első eredmény az önmegvalósítás lépései során. A tényleges önmegvalósítás eléréséhez azonban előbb vagy utóbb kénytelen leszel rászánni magad a második nagy fázisra: a változtatás tettére.

Amikor az önmegvalósítás akadozik

Azt, hogy valaki miért mer vagy miért nem mer elindulni az önmegvalósítás útján, azt nagyban befolyásolja nemcsak a személyisége, hanem a származási családjában látott minták is. Vannak, akik felnövekedésük során pozitív, az önmegvalósításra buzdító, és azt bátran felvállaló példákat láttak a szüleiktől mások pedig ennek az ellenkezőjét, és inkább félelemmel, „mit szólnak a többiek” érzéssel szembesülnek, amikor lépnének.

Ha visszatekintve a családi mintáidra, ez utóbbit érzed inkább reálisnak, akkor segít az, ha újra párbeszédbe elegyedsz a benned élő belső gyermekkel, hiszen gyermeki én részed még tisztán érzi és tudja, hogy mi az, ami a kiteljesedést jelenti számára. Sokszor elég ennyi a félelmek leküzdéséhez, ám ha túl nagy különbséget vélsz felfedezni az akkori éned érzései és a jelenlegi éned között, akkor feltehetően veled is az történt, mint megannyi „belső gyermekkel”: elkezdte magáévá tenni az őt nem támogató családi mintákat, gondolatrendszereket, hitrendszereket, és sérült belső gyermekkel nőtt a felnőttkorba.

Hogy ezeken a sebeken túllépj, és megérkezz a valódi önmegvalósításba, abban viszont a Léleksziget önismereti tanfolyamai is segítenek.

(Á.N., SZ.K)

Továbbiak:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .