Menü Bezárás

Nem tudsz lazítani?

nem tudsz lazítani

“Nem tudok lazítani, mert amint leülök, hogy pihenjek, rögtön megjelenik a bűntudat és a lelkiismeret furdalás, hogy valamit tennem kéne.” Ha ismerős ez a belső önmagaddal vívott monológ, akkor olvasd el, hogyan segíthetsz magadon 7 lépésben.

Ez a bejegyzés főleg és elsősorban maximalistáknak szól 🙂

1. Amikor épp lazítanál, de nem megy, akkor vedd észre, hogy hogyan is vagy benne a bűntudat/lelkiismeret furdalás (vagy más negatív) érzésben. Az észrevétel nemcsak azt jelenti, hogy érzed, valami nincs rendben, hanem amikor megjelenik benned a rossz érzés, akkor távolodj el kissé önmagadtól, mintha kívülről néznél magadra. Vizsgáld meg, hogy milyen is ez az érzés, ami nem hagy nyugodni: hol érzed a testedben, milyen gondolatokat ébreszt benned, van-e íve az érzelmi folyamatnak, pl. az elején gyengébb volt, és most nagyon erős. Ha már úgysem megy a lazítás, akkor legalább szánj pár percet arra, hogy megvizsgálod azt a folyamatot, ami benned zajlik éppen. Azért is, mert ez lesz a kiindulópontod a változáshoz.

2. Ha kivesézted a lazítás ellenállásaként benned megjelent érzést, akkor egyszerűen gondold át, hogy ha engedsz ennek az érzésnek, akkor mennyivel vagy előbbre és az mennyit tesz hozzá a boldogságodhoz? Hamarabb elkészíted a vacsorát? Hamarabb befejezel egy határidős feladatot, miután már egész nap is azon dolgoztál? Netán úgy gondolod, hogy több minden férne bele a 24 órádba, és akkor majd holnap vagy holnapután ráérnél lazítani? (Önbecsapás 🙂 ) Vagy azt hiszed, hogy hamarabb a végére jutsz egy problémád/aggodalmad megoldásának?

Kérdezd meg magadtól, hogy:
Valóban azokon a tevékenységeken múlik az életed és a becsületed, amik miatt szerinted nem engedheted meg magadnak, hogy lazíts?
Valóban hamarabb megoldódik egy problémád attól, hogy frusztráltan létezel a lazítás helyett?
Ha a válaszod mindkettőre nem, akkor lazíthatsz! Tehát vizsgáld meg, hogy a “nem tudok lazítani” gondolatodat mely tevékenységeid elvégzése/problémád miatt nem engeded meg. Ha ezek a tevékenységek (problémamegoldásokkal kapcsolatos aggodalmak) ráérnek holnap is, de legalábbis beoszthatod őket 1-2 hétre előre, akkor nyert ügyed van. Ha tényleg olyan feladataid vannak, amik nem tűrnek halasztást, és ki sem látszol belőlük, az más téma, ezzel most nem foglalkoznék.

3.a Lássuk, mit nyersz azzal, ha lazítás helyett mégis teszel-veszel: frusztráltságot, hogy még ezt is meg “kell” csinálni, meg hogy “sosincs időm lazítani” és így tovább. Örömöt okozna-e, ha lazítás helyett ebben a frusztrált hangulatban végeznéd az amúgy elhalasztható dolgaidat? Ha nem, akkor még mindig nyert ügyed van, és sikerülni fog a lazítás.

3.b Ha mégis a frusztrált hangulatot választanád, és belemennél a nem lazításba, akkor az a választásod mit üzenne önmagadról önmagadnak? Talán valami olyasmit, hogy:

– “Valami többet kell mutatnom, mint amit eddig letettem az asztalra, nem érek rá lazítani (nem vagyok elég értékes).”
– “Inkább ténykedek, mert akkor érzem, hogy fontos vagyok, ám ha lazítok, akkor megsemmisülök” (nem becsülöm magam, nekem nem jár a pihenés)
– “Nem állhatok le, mert akkor a világ (a környezetem, családom, stb.) is megáll, nélkülem nem megy tovább” (mindent és mindenkit nekem kell kiszolgálni/csinálni, így legalább észrevesznek = önértékelés hiánya)

4. Ha eddig eljutsz, akkor köszönd meg, amiért felismerted, hogy hogyan folyik végig benned ez a rossz érzés, és köszönd meg azt is, hogy figyelmeztet téged a hiányosságodra (önértékelés, maximalizmus vagy nevezd annak, aminek szeretnéd). Ez a lépés extra fontos, nem hagyhatod ki! Hála érzés = pozitív érzések erősítése önmagadban.

5. Most pedig vizsgáld meg, hogy mi is történne, ha hagynád a fenébe a lelkiismeret furdalást az elvégzendő feladatokkal együtt, és mégis a lazítás édes és puha érzését választanád? Például ezek történnének miközben lazítasz:

– büszkeség önmagadra, hogy meg tudtad tenni, hiszen képes voltál választani a lelkiismeret furdalás és a lazítás érzése között, a lazítás javára
– megtapasztalnád, hogy miközben lazítasz, a világon és a környezetedben a dolgok nélküled is mennek tovább: a madarak nem hallgatnak el a fákon, a banki tranzakciók nem állnak le, a gyereked feltalálja magát akkor is, és így tovább
– lazítás közben végzett tevékenységed gazdagítja földi létezésedet, az itt töltött idődet, és megajándékozod saját magadat olyan minőségű idővel (akár 10 perccel, akár fél nappal), ami majd életed végső óráiban boldogsággal tölt el, ha visszagondolsz rá (ha a frusztrált ténykedésre kellene visszagondolnod, valószínűleg nem köszönnéd meg magadnak).

6. Végül engedd meg magadnak, hogy a pozitív érzelemmel járó lazítást válaszd. Engedd meg magadnak, hogy a benned élő lélek értékelje mindazt, amit eddigi életed során letettél az asztalra, amit megtettél, amit döntöttél, és azt, hogy még mindig itt vagy. Ha másért nem is érzed úgy, de mindezekért jár neked is a lazítás, mint ahogyan mindenkinek. Engedd meg magadnak, hogy örömöt lelj a lazításban. És ami a legfontosabb: engedd magadnak a megengedést.

Hiszen az élet túl rövid ahhoz, hogy átrohanj rajta.

Továbbiak:

1 Comment

  1. Csi energia

    Ezek nagyon jó ötletek ha van időm reflektálni a dolgokon. Viszont ha így is túl sűrű vagy ideges vagyok nem nagyon lesz se erőm se türelmem hozzá… Egy olyan módszerre van szükség ami könnyű, 10 perc alatt felfrissít és ellazít. Én szerencsére ismerek ilyent 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .