Az önbizalom növelés módszerei
Léleksziget logo - önismeret, önfejlesztés, önmegvalósítás, belső gyermek, lelki egészség, önismereti tréning

Az önbizalom növelés módszerei

Miért nem csak elhatározás kérdése az önbizalom növelés, és miért lehet szükség mélyebbre ásni azért, hogy egészséges önbecsüléssel és önbizalommal rendelkezzünk? Néhány “leásós” módszer következik, amelyek nem a felszínt kapargatják, hanem önismeretre nyitottságot feltételeznek.

Önbizalom növelés előtt tudatosítás

Fontos, hogy beazonosítsd, és tudatosítsd, hogy életed mely területén és milyen szituációban érzed szükségét az önbizalom növelésnek. Másként érdemes dolgoznod ugyanis ha hivatásról, másként ha párkapcsolatról, nőiségről stb, van szó.

Hatékonyan dolgozhatsz vizualizációs gyakorlatokkal. Minden nap merülj el “gondolatcsendben”, és lásd magad önbizalommal teli állapotban, bármilyen szituációban. Azon túl, hogy látod magad kívülről, nagyon fontos, hogy azt az érzést, ami az önbizalommal jár, elképzeld, és szinte megélés szintjére emeld a gyakorlatban. Milyen érzés, amikor önbizalmad teljében vagy? Milyen érzés, amikor ebben az állapotban beszélsz, mozogsz, cselekszel? Ezekre koncentrálj.

Lehet, hogy valamilyen gyermekkori elakadás áll amögött, hogy nem érzed önbizalmad kibontakozását, nos, ha így van, ezen is lehet segíteni, például belső gyermek munkával.

Önbizalom növelés és a generációk

Az önbizalomhiány fakadhat szülői viselkedés mintákból is: ha úgy érzed, hogy szüleidnek (vagy gondviselőidnek) nem volt kellő önbizalma, akkor könnyen előfordulhat, hogy ezt az érzelmi mintázatot viszed tovább. Hiszen minden megközelítés, amit az életre való nevelésed során magadba szívtál, az elsősorban az ő érzelmi szűrőjükön keresztül áramlott hozzád. Ha ez így van, akkor ennek tudatosítása már fél eredmény, és emellett a hiányérzetek feltöltése lehet a megoldás (belső gyermek munkával, anyasebek, apasebek gyógyításával).

Ha több generáción át érkező önbizalom hiányról van szó, akkor pedig hatékonyan segíthet a családállítás is.

Apakép és komfortzóna

A benned élő apakép szintén kulcsfontosságú az önbizalom megfelelő kialakításában. Az apa a családban ugyanis a kifelé törekvést, a külvilág felé való megmutatkozást, az életben teendő nagy lépések megtételét, a hatalmat, a határokat és az engedélyeket szimbolizálja. Az egészséges apakép benned engedi, hogy önmagad legyél önbizalmad teljes egységében, hogy bátran megtedd a számodra megfelelő lépést, és engedi, hogy önállóan és bátran dönts, míg az önbizalom hiányos apakép (vagy ahol nem tudott jelen lenni az apa fizikailag és/vagy gondolatban sem) ennek az ellenkezőjét szüli. A túl merev és szigorú vagy folyton kritizáló apakép, amely hasonló beállítottságú apától ered, viszont szintén okozhat önbizalomhiányt, akár egy egész életen át. Az önbizalom növelés folyamatához ilyenkor óhatatlanul is hozzákapcsolódik a bennünk élő apakép tudatosítása, és ennek feloldása is.

Kilépés a komfortzónából: sokan ezt a módot is szeretik emlegetni az önbizalom növelés egyik eszközeként, és tény, hogy sokat jelent az, ha utólag elmondhatod magadról, hogy “megcsináltam”, az én véleményem szerint azonban ez csak akkor segít tartósan és hatékonyan, ha a mélyebben fekvő érzelmi “huzalozást” is rendbe tesszük magunkban (gyermekkor, szülői érzelmi minták, generációs minták)

Az önelfogadás gyakorlása szintén sokat tesz hozzá az önbizalom növeléshez. Ennek lényege, hogy eddigi életünket teljesen más, új, friss és optimista szemszögből kezdjük el vizsgálni, ezzel is tudatosítva magunkban a számunkra addig lehúzó és akadályozó gondolatainkat, érzelmi sémáinkat. Így nemcsak arra lesz esélyünk, hogy kicseréljük a régi sémákat, hanem arra is, hogy önbecsülésünket feltornázzuk. Ehhez online tréninget például itt találsz.

Láthatod, hogy önbizalomhiányod több forrásból is fakadhat, ezért a növeléshez nem mindig elég a “mantrázd, hogy van elég önbizalmam” típusú elhatározás. Ha komolyan változtatni szeretnél, akkor ahhoz komoly önismereti munkát érdemes végezned, az ezzel járó felismerések és a fejlődés pedig olykor a könnyeket sem spórolja meg.


Szólj hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.